
Montessori módszer – Forradalom a gyermeknevelésben
Cikkünkben megismerheti a lenyűgöző Mária Montessori életét és munkásságát. Bemutatjuk, milyen elveket hozott az oktatásba, és hogyan alkalmazhatjuk ezeket ma is a gyermeknevelésben és a megfelelő Montessori játékok kiválasztásában.
A Montessori cikk tartalma:
- Mária Montessori élettörténete
- Mária Montessori nevelési elvei
- Hogyan válasszunk megfelelő Montessori játékot?
- Megfelelő játékok kiválasztása a gyermek fejlődéséhez
1. Ki is volt valójában Mária Montessori?
Mária Montessori inspiráló története 1870. augusztus 31-én kezdődött Olaszországban.
Már kisgyermekként is korát meghaladó, szokatlan álmot dédelgetett – tanulni és segíteni akart. Abban az időben azonban a nők számára az oktatás szinte elérhetetlen volt, így ez a vágy szinte lehetetlennek tűnt. Családja sem támogatta, édesapja kifejezetten ellenezte a tanulmányait, szerinte egy nőnek inkább a háztartással és a családdal kellett foglalkoznia.
Mária Montessori azonban annyira elhivatott volt az orvostudomány iránt, hogy szembeszállt a tiltásokkal, és beiratkozott az egyetemre. Kitartásának és kemény munkájának köszönhetően Olaszország első női orvosa lett mindössze 25 évesen.
Diplomaszerzése után elkötelezetten kezdett dolgozni értelmi fogyatékossággal élő gyermekekkel. Egyedülálló módon nemcsak testi szükségleteikre koncentrált, hanem a nevelésüket is kiemelten fontosnak tartotta. Meggyőződése volt, hogy a megfelelő környezet segíthet a gyermekek önállóságának kialakításában. Saját fejlesztésű játékokat és eszközöket hozott létre, amelyekkel a gyerekek önállóan választhattak tevékenységet, és saját tempójukban fejlődhettek. Egyéni figyelmet szentelt nekik, valamint bevezette a meditációs csendgyakorlatokat. Módszere váratlan sikert aratott, ami arra ösztönözte, hogy továbbtanuljon a pedagógia és a pszichológia területén, hogy egészséges gyermekekkel is foglalkozhasson.
Mária Montessori egy gyermekkel – Történelmi fotó. Forrás: montessori-ami.org
Egy szegény munkásnegyedben megalapította az első Gyermekházat (Casa dei bambini), ahol hátrányos helyzetű, de egészséges gyermekeket nevelt. Célja az volt, hogy megfelelő neveléssel esélyt adjon nekik egy jobb életre. A gyerekek megtanulták az önellátást, ami növelte önbizalmukat. Bevezette az ún. gyakorlati élet feladatait, valamint a munkára való pozitív hozzáállást. A közös tevékenységeken keresztül elősegítette az együttműködést és a kölcsönös tisztelet kialakulását. Fejlesztette értelmi és érzelmi képességeiket, így tanítási módszere hamarosan elismerést kapott.
Sikere nyomán egyre több Gyermekház nyílt, és Montessori módszere világszerte ismertté vált. Végre gyermekorvosként is dolgozhatott, és tovább folytatta munkáját a nők érdekében, akiknek abban az időben még nem volt választójoguk. Feminista nézetei miatt számos konferenciára és vitára hívták, ahol lenyűgöző kommunikációs képességei és tudása révén tanításai gyorsan elterjedtek Európában, majd Amerikában is.
A DUBLEZ műhely fa játékai kiváló oktatási eszközök, amelyek segítik a finommotorika és a memória fejlesztését:
Nevelési és oktatási módszereit a világ összes gyermekének javára szerette volna alkalmazni. Ezért fiával együtt megalapította a Montessori AMI Nemzetközi Egyesületet, amelynek célja az összes Montessori pedagógiát alkalmazó iskola összekapcsolása és tanfolyamok szervezése volt.
A második világháború váratlanul érte Mária Montessorit, és idős korában menekülnie kellett. Indiába emigrált, mivel iskoláit bezárták, és könyveit megsemmisítették. A szabad gondolkodásra nevelés ebben a rendszerben elfogadhatatlan volt.
Ez a nehéz időszak azonban nem törte meg. A háború után újra kezdte munkáját, és korábbi tanítványai a világ minden tájáról visszatértek, hogy segítsenek. Együtt újjáépítették a megsemmisített intézményeket, és segítették az embereket világszerte. Munkásságáért Mária Montessori több alkalommal is jelölést kapott a Nobel-békedíjra.
2. Mária Montessori nevelési elvei
A Montessori pedagógia legfontosabb célja, hogy segítse a gyermekeket a világ és önmaguk megismerésében. Az oktatási elv egyetlen mondattal összefoglalható: „Segíts nekem, hogy magam csinálhassam.” Ez azt jelenti, hogy a szülő vagy pedagógus figyelemmel kíséri a gyermeket, segíti őt, de csak akkor avatkozik be, ha az valóban szükséges, például veszély esetén.
2.1 Montessori tevékenységek
A gyermek akkor érzi magát boldognak, ha részt vehet a mindennapi tevékenységekben, amelyeket a családja körében figyel meg. Engedjük meg neki, hogy utánozza a szülőket (főzés, sütés, javítás), mert így természetes módon válik a háztartás aktív részévé. Ezzel nemcsak kommunikációs készségei fejlődnek, hanem érzékszervi tapasztalatai is bővülnek.
Mária Montessori mindig nyitott volt a gyermekek felé, és már egészen kis kortól bevonta őket a házimunkába. Főként egyszerű tevékenységekre összpontosított, például a portörlésre, amely segítette a gyermekeket a tisztaság és a rend fenntartásának megtanulásában. Egy másik remek feladat a növények locsolása, amely felelősségérzetet ébreszt, és közelebb hozza a természet szeretetét. Ezért nem kell félnünk attól, hogy engedjük gyermekünknek a mosogatást, az asztalterítést, a székek betolását vagy a cipőfűző megkötését – még akkor sem, ha háromszor annyi ideig tart, mintha mi csinálnánk helyettük. Ezzel önállóságra neveljük őket.
A Montessori tevékenységek közé tartoznak például:
- Fa építőkockák méret szerinti rendezése – A gyermek megtanulja a logikai gondolkodást, az alapvető geometriai formákat és a térbeli érzékelést.
- Formák és méretek összehasonlítása – Például különböző alakú fa elemek sablonba illesztésével fejleszthető a logikus gondolkodás.
- Különböző anyagok átszitálása, folyadékok öntögetése – Ezek a feladatok elsősorban a finommotorikát fejlesztik, mivel a gyermeknek ügyelnie kell arra, hogy az anyag a megfelelő helyre kerüljön. Emellett figyelmet és türelmet is tanul.
- Apró tárgyak csipesz segítségével történő áthelyezése – Ez a feladat segíti az ujjak finom mozgásának fejlesztését.
- Cipőfűző megkötése, fonalak befűzése – A gyermek játékos módon tanulja meg az élethez szükséges alapvető készségeket, amelyek önállóságot fejlesztenek.
- Alakzatok és betűk átrajzolása – Ez az iskola előtti időszakban hasznos, mivel segít a helyes ceruzafogás elsajátításában, és megkönnyíti a későbbi írástanulást.
- Helyes út keresése egy papíron lévő labirintusban – Ehhez hasonló tevékenység lehet például a pontok összekötése egy vonallal, amely végül egy képet alkot. Ez a tevékenység fejleszti a logikus gondolkodást és a memóriát.
- Puzzle, logikai játékok, beillesztős játékok, memóriajátékok – Különböző korosztályok számára elérhetők, és a nehézségi szint függvényében segítik a mentális fejlődést.
- A tisztaság és rend fenntartása – Fontos tevékenység a gyermek szokásainak, rendszerességének és önállóságának kialakításában.
- Különböző mindennapi háztartási tevékenységek – A gyermek bevonása a családi életbe növeli az elkötelezettség érzését, ami pozitív hatással van a pszichológiai fejlődésére és az emberi kapcsolatok megértésére.
A festés mint Montessori tevékenység fejleszti a kreativitást és segít a gyermeknek megtanulni a rend fenntartását a tevékenység után. Forrás: Pixabay
3. Hogyan válasszunk megfelelő Montessori játékokat?
Természetesen a gyermeknek nemcsak a házimunkában kell részt vennie. A játék és a megfelelő játékok kiválasztása örömöt és boldogságot hoz az életébe. Az összes fejlesztő eszköznek igazodnia kell a gyermek életkorához, hogy felkeltse érdeklődését, ösztönözze fantáziáját és kreativitását. A klasszikus vágás, rajzolás és színezés alapvető elemei a Montessori módszerrel történő játékoknak.
Mindig gondoljuk végig a következő szempontokat Montessori játék vásárlása előtt:
- Fejleszti-e és ösztönzi-e a gyermeket arra, hogy önállóan játsszon?
- Tanulhat-e valami újat a játék által? Megismerhet-e valami fontosat?
- Örömet okoz-e neki? Régóta vágyik-e rá?
- Megéri-e az árát mind minőségileg, mind mennyiségileg?
- Megfelel-e a gyermek életkorának?
- Hosszú távon is használható-e?
- Esztétikus és funkcionális-e?
Fontos szem előtt tartani, hogy a gyermek játék közben tanul, és közben felfedezi a világot. A játéknak mindenekelőtt az érzékszerveket kell fejlesztenie – látás, tapintás, hallás –, valamint támogatnia kell a memóriát és a képzelőerőt.
Mi, a DUBLEZ-nél ezt szem előtt tartva egyedi, fából készült Montessori játékokat hoztunk létre, amelyek nemcsak fejlesztő hatásúak és finommotorikai készségeket fejlesztenek, hanem környezetbarátak és természetes fából készültek:
A jól megválasztott játék fő előnyei a gyermek fejlődésében:
- A megfelelő játék fejleszti a durva motorikát mozgás révén.
- A finommotorikát olyan eszközök támogatják, amelyek a kisgyermek ujjainak és csuklójának mozgását igénylik.
- Elegendő vizuális ingert kell biztosítania a képzelőerő és fantázia fejlesztéséhez.
- Az ideális játék fejleszti az intelligenciát, a logikus gondolkodást, az érzelmi készségeket és az esztétikai érzéket.
4. Megfelelő Montessori játékok gyermekek számára
A megfelelően kiválasztott játék hatalmas mennyiségű tapasztalatot, ingert és tudást közvetít a gyermek számára. Hogy megkönnyítsük a választást, bemutatjuk a Montessori játékok alapvető kategóriáit.
4.1 Didaktikai Montessori játékok
Ide tartoznak elsősorban a puzzle, építőkockák, építőjátékok, memória játékok és logikai fejtörők. Nem véletlen, hogy ezek a játékok minden óvodában megtalálhatók. Egyszerre szolgálnak tanulási eszközként és szórakoztató játékként. A Montessori játékok a tanulás legtermészetesebb formáját képviselik – arra ösztönzik a gyermekeket, hogy gondolkodjanak, és kreatív tevékenységeket végezzenek. Emellett megtanulják a játékok helyes használatát is.
Ezek a játékok fejlesztik a gyermekek finommotorikus készségeit, a „kéz–szem” koordinációt, edzik a memóriát és a koncentrációt. Hozzájárulnak az intelligencia fejlődéséhez, és arra ösztönzik a gyermeki agyat, hogy aktívan gondolkodjon.
Ha fa öko puzzle-t keres, amely nemcsak a memóriát fejleszti, hanem kiváló oktatási segédeszköz is, akkor ajánljuk a DUBLEZ műhelyből származó fa puzzle-t:
4.2 Fa Montessori játékok gyermekek számára
A fából készült játékok esztétikai értékkel bírnak, valamint segítik a gyermek természethez, társadalomhoz és művészethez való pozitív viszonyának kialakulását. Webáruházunkban számos fa játékot találhat, amelyek különféle témákban és Montessori alapelvek szerint készültek.
Montessori fa játékaink egyediek és különlegesek, különböző formákból állnak, így ideálisak a figyelem, gondolkodás, észlelés, memória, kreativitás, finommotorika és türelem fejlesztésére, valamint hozzájárulnak a szókincs bővítéséhez. A fa játékok szinte elnyűhetetlenek, biztonságosak és környezetbarátak.
Minden játékunk megfelel a Montessori alapelveknek:
- Könnyen tisztítható és higiénikus – Játékaink természetes fából készülnek, egészségre ártalmatlanok, biztonságosak és nincsenek éles széleik. A gyermek nem sértheti meg magát vagy másokat velük. A játékok felülete sima, kellemes tapintású és könnyen tisztítható nedves törlőkendővel, valamint fertőtleníthető.
- Pedagógiai elveknek megfelelő – Fejlesztik a gyermek személyiségét és kreativitását, kielégítik játék iránti vágyát, és ösztönzik az önállóságot és önmegvalósítást. Ezzel hozzájárulnak az egészséges önbizalom kialakulásához.
- Esztétikai érték – A fa építő- és fejlesztőjátékok formájukkal és színeikkel felkeltik a gyermek érdeklődését, és fejlesztik esztétikai érzékét.
Gyermek fa Montessori játékkal. Forrás: Pixabay.com
Források:
- HAINSTOCK, E. 2013 Metoda Montessori a jak ji učit doma, prědškolní léta. Praha : Pragma, 2013. 128 s. ISBN 978-80-7349-370-7.
- HELMINGOVÁ, H. 1992. Pedagogika M. Montessoriovej. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. 216 s., ISBN 80-08-00281-6.
- LUDWIG, H. – ONKENOVÁ, A. – ELSNER, H. et al. 2000. Vychováváme a vzdělávame s Márií Montessoriovou (Praxe reformně pedagogické koncepce). Pardubice : Univerzita Pardubice, 2000. 132 s., ISBN 80-7194-866-9.
- MIŇOVÁ, M., SLOVÁČEK, M. 2017. Dieťa je tvorcom človeka - Úvod do pedagogiky Márie Montessoriovej, Prešov : Rokus, 2017. 76 s. ISBN 978-80-89510-55-9.
- MONTESSORI ACADEMY. 2018. Princípy montessori pedagogiky. [online]. Sekule : Montessori Academy s. r. o., 2018. Dostupné na: <https://montessoriacademy.sk >.
- POUSSIN, CH. 2017. Montessori od narodenia do 3 rokov – Nauč ma byť samým sebou. Bratislava : Citadella, 2017. 180 s. ISBN 978–8182–078–6.
- SLOVÁČEK, M. – MIŇOVÁ, M. 2017. Pedagogika Márie Montessoriovej – terminologické minimum, alebo Montessori pedagogika pre každého. Prešov : Rokus, s. r. o., 2017. 138 s., ISBN 978-80-89510-60-3.
- SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA MONTESSORI. 2020. Montessori v SR. [online]. Bratislava : Slovenská asociácia Montessori, 2020. Dostupné na: <http://www.montessoria.sk/montessori-v-sr/materska-skola>.
- ŠEBESTOVÁ, V., ŠVARCOVÁ J. Maria Montessori – aktuálně. Praha : Vyšší pedagogická škola a strední pedagogická škola a gymnázium, 1996. 55 s.
- ZELINKOVÁ, O. 1997. Pomoz mi, abych to dokázal, pedagogika Márie Montessoriové a její metody dnes. Praha : Portál, 1997. 107 s., ISBN 80-7178-071-5.